Prime Time
reż. Anna Sroka-Hryń
autor: Wiesława Sujkowska
Spektakl Prime Time w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie to artystyczne studium pracy korespondenta wojennego, inspirowane postacią Waldemara Milewicza – legendarnego polskiego dziennikarza, który zginął tragicznie w Iraku w 2004 roku. Milewicz był symbolem odwagi i oddania zawodowi. Jego relacje z miejsc konfliktów, takich jak Czeczenia, Bośnia czy Irak, były świadectwem niezwykłej determinacji i wrażliwości. Milewicz postrzegał swoją pracę jako misję – nie tylko informacyjną, ale także moralną, mającą na celu pokazanie prawdziwego oblicza wojny. Tragiczna śmierć dziennikarza, którego konwój został zaatakowany w 2004 roku, stała się symbolem ryzyka, jakie ponoszą korespondenci wojenni.
Spektakl nawiązuje do tej historii, lecz nie jest jedynie opowieścią o Milewiczu. To uniwersalne rozważania na temat roli mediów w naszym życiu i relacjonowania konfliktów. Główny bohater staje przed pytaniami o sens swojego zawodu: czy informowanie o wojnie zmienia coś w jej przebiegu? Czy ukazywanie cierpienia ma szansę wpłynąć na decyzje polityków? Czy też dziennikarz staje się częścią przemysłu medialnego, który często spłyca złożoność ludzkich tragedii?
Waldemar Milewicz (1956–2004) był wybitnym polskim dziennikarzem, korespondentem wojennym i reportażystą związanym z Telewizją Polską. Studiował psychologię na Uniwersytecie Gdańskim, a swoją karierę medialną rozpoczął w latach 80. Zyskał uznanie jako korespondent relacjonujący konflikty zbrojne z najbardziej niebezpiecznych rejonów świata, takich jak Czeczenia, Afganistan, Irak, Bośnia i Rwanda. Jego relacje wyróżniały się rzetelnością, głębią i wrażliwością na ludzkie cierpienie. W swojej pracy Milewicz postrzegał dziennikarstwo jako misję, której celem było pokazywanie rzeczywistości, która często jest ukrywana przed opinią publiczną.
Wiesława Sujkowska to polska scenarzystka, autorka tekstów piosenek, pedagog i literatka, związana z wieloma projektami teatralnymi i muzycznymi. Ukończyła scenariopisarstwo w PWSFTviT w Łodzi oraz edytorstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jej działalność twórcza obejmuje adaptacje literackie, pisanie librett, tekstów piosenek i scenariuszy. Jest autorką między innymi monodramów takich jak „Jutro będzie za późno” oraz „Wanda”, a także tekstów do musicali, w tym „Prawiek i inne czasy” na podstawie powieści Olgi Tokarczuk. Tworzyła również polskie teksty piosenek do wielu dubbingowanych filmów i seriali, a jej dzieła były prezentowane w różnych teatrach w Polsce, takich jak Teatr Muzyczny w Toruniu czy Teatr Polski w Bielsku-Białej. Jej prace cechują się poetyckim wyrazem i umiejętnością łączenia różnych form artystycznych w spójną całość.
Przedstawienie w Teatrze Polskim wyreżyserowała Anna Sroka-Hryń.
Reżyserka
Anna Sroka-Hryń to wszechstronnie utalentowana aktorka, wokalistka, reżyserka i pedagog, związana z polską sceną teatralną oraz filmową. Jest absolwentką Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i od wielu lat występuje na deskach prestiżowych teatrów, w tym Teatru Polskiego, gdzie można zobaczyć ją w różnorodnych rolach dramatycznych i muzycznych. Anna Sroka-Hryń jest także ceniona za swoje występy wokalne, zarówno w ramach spektakli muzycznych, jak i solowych koncertów. Jej dorobek obejmuje współpracę z Teatrem Telewizji oraz liczne projekty dubbingowe, w których użyczyła głosu postaciom z popularnych filmów i seriali animowanych. Jako reżyserka angażuje się w projekty artystyczne, które łączą różne dziedziny sztuki.
O czym myśleć? Na co zwrócić uwagę?
- Jak myślisz, jakie wyzwania etyczne mogą dotyczyć pracy dziennikarzy w strefach wojennych?
- Czym dla Ciebie jest prawda w mediach – czy zawsze musi być obiektywna?
- Jaką rolę pełnią korespondenci wojenni w naszym zrozumieniu konfliktów zbrojnych?
- Czy myślisz, że ukazywanie tragedii wojny w mediach może przyczynić się do jej zakończenia?
- Jak według Ciebie wojna wpływa na psychikę i moralność osób, które ją dokumentują?
- Czy uważasz, że dziennikarz jest jedynie obserwatorem, czy także uczestnikiem wydarzeń, które relacjonuje?
- Jakie emocje budzi w Tobie praca korespondenta wojennego – podziw, współczucie, niepokój?
- Jak minimalistyczna scenografia i współczesna forma teatralna mogą wpływać na odbiór trudnych tematów?
- Czy istnieje granica między informowaniem a eksploatacją tragedii innych ludzi w mediach?
- Jak myślisz, jakie osobiste koszty ponosi ktoś, kto poświęca życie na opowiadanie o wojnie?
ciekawostka
Reportaż, jako forma dziennikarska, zyskuje coraz większe uznanie w teatrze współczesnym, gdzie w formie scenicznych adaptacji przedstawiane są nie tylko historie ludzi, ale także kompleksowe analizy sytuacji politycznych, społecznych i kulturowych. Ryszard Kapuściński, jeden z najwybitniejszych reportażystów XX wieku, stał się inspiracją dla wielu twórców teatralnych, którzy przekształcili jego książki na deski teatru. Jego dzieła, takie jak "Cesarz" czy "Wojna futrzaków", doczekały się adaptacji scenicznych, które ukazują brutalność reżimów, złożoność natury ludzkiej oraz mechanizmy władzy. Kapuściński był mistrzem uchwycenia "prawdy" w świecie pełnym chaosu, co jest istotą jego obecności na scenach współczesnych.
Wydawnictwo Czarne, specjalizujące się w reportażu, także odegrało ważną rolę w przenoszeniu literatury faktu na scenę. Książki takie jak "Śmierć w Amazonii" czy "Człowiek z sąsiedztwa" zostały przekształcone w widowiska, które łączą dokumentalizm z emocjonalnym ładunkiem dramatycznym. Adaptacje te, często wzbogacone o elementy muzyczne i multimedialne, przekraczają tradycyjne granice teatru, angażując widza w głębszą refleksję nad współczesnymi problemami. Obecność reportażu w teatrze współczesnym stanowi pomost między literaturą faktu a sztuką, dając widzowi nie tylko emocje, ale i narzędzia do zrozumienia świata.
Zobacz także
3 x Mrożek
reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek